دوشنبه , اردیبهشت ۳۱ ۱۴۰۳

تفاوت دامداری صنعتی و سنتی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی صنعت دامپروری و دامدارای نیز پیشرفت های زیادی کرده است و همین موضوع باعث شده است که در تولیدات این صنایع تحولاتی رخ دهد، در ایران یکی از مهمترین رشته های کشاورزی و دامداری پرورش گوسفندان است.

از گوسفندان برای مصارف مختلفی مانند: تولید گوشت، پوست و پشم استفاده میشود و صنایعی مانند پوشاک و غذا وابسته به آن هستند.

دامداری و پرورش گوسفندان از ابتدا به روش های سنتی انجام میشده و همچنان هم پرورش گوسفند از این روش ها رواج زیادی دارد. به طوری که بیش از دو سوم از نیاز دامی کشور از طریق دامداری روستایی و عشایری تامین میشود.
اما در بیشتر کشورهای پیشرفته دامپروری صنعتی جای دامپری سنتی را گرفته است، به این دلیل که با پیشرفت و گسترش جمعیت، کمبود علوفه دامی و … افزایش نیاز به دام بیشتر احساس میشود.

در حال حاضر در ایران پرمصرف ترین دام گوسفند است و در حال حاضر در ایران ۵۳ میلیون راس گوسفند، ۲۶ میلیون راس بزغاله و ۵ میلیون راس گوسفند پرورش داده میشود.

تفاوت دامداری صنعتی و سنتی
دامداری صنعتی معمولا هزینه های بیشتری دارد به این دلیل که علوفه، مکان نگهداری دام و همچنین تجهیزات مورد نیاز برای پرورش دام را باید تهیه کرد. اما به این دلیل که در دامداری سنتی میتوان بخشی از غذای دام را از طریق مراتع تامین کرد، نیازی به تجهیزات پیشرفته ای برای نگهداری از آنها نیست. اما از طرفی دیگر سود پرورش و نگهداری دام در روش صنعتی به دلیل استفاده از روش های علمی و تغذیه صحیح آنها بسیار بیشتر است، مثلا میزان تولید شیر از یک گاو بالغ در روش صنعتی روزانه ۸ لیتر است اما در روش سنتی ۲ لیتر در روز است. به همین دلیل امکان بازگشت سرمایه در انها بیشتر است.

در دامداری صنعتی رعایت اصول فنی و مدیریت صحیت و بهداشت و تغذیه دام بسیار مهم است و در صورت رعایت نکردن آنها این شیوه به جای سود دهی ضررهای مالی زیادی را در پری خواهد داشت.

در دامداری صنعتی بهترین روش برای پرورش گوسفند پرواربندی نژاد برتر از طریق اصلاح نژادی است، در این روش با استفاده از قوچ های برتر میتوان دام هایی با میزان شیردهی بالاتر و همچنین میزان گوشت بیشتر تولید کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://www.sazman-balandegi.ir/?p=419

درباره‌ی روابط عمومی سازمان بالندگی ایران

همچنین ببینید

فرصت طلایی سرمایه گذاری به تعداد محدود

برای تعدادی محدود در یکی از طرح های اقتصادی ملی یک فرصت سرمایه گذاری با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =